Velkommen til Villhaugen

Her vil vi dele små og store hverdagshendelser i skrift og bilder.

20130525 - Glimt fra mai

Endelig vår!

Her kommer noen korte og lengre glimt fra hva som har hendt i en generell kald mai, men noen fantastiske sommerdager innimellom har endelig fått fram våren.

Vi begynner med det nyeste: Avslutningen i håndballgruppa var i år intern beach-håndballturnering. Kun M's lag var påmeldt, og dagen ble litt kaldere og gråere enn forventet.Men spillerne koste seg, vant kamper og fikk velfortjent pokal for sesongens innsats.

Siste dagen i pinsen ble brukt rundt heimen, og ungene koste seg nede i fjæra, hvor de både kokte "blåskjellsuppe" og "renset" vann.

Resten av pinsen var det Håndballfestival på Stord, og M og mamsen dro avgårde tidlig lørdag morgen mens de to andre "representerte" i
                                            bursdagsbesøk. Strålende vær og 24 pluss
håndballjente gjorde at det var herlig å være ute, men nesten i varmeste laget for spillerene ute på banen. Da er bøtte med kaldt vann og svamp helt nødvendig. Søndagen trosset papsen både skranglete krank og skrantent kne og syklet helt ned til festivalen for å være med å heie, mens I fortsatte med bursdagsrepresentasjon. Jentene storspilte begge dager og gjorde hverandre bedre. Med solid middag i magen og dekorert med heiarop vant de alle kampene! Se egen bildekarusell.

17. mai ble feiret på tradisjonelt vis med frokost inne i byen, denne gangen på sas-hotellet på bryggen, en lokalitet som gjorde stor lykke for ivrige russekortsamlere. Siden M skulle til Stord dagen etter ble det også overrekkelse av selvstrikket bursdagspresang. Som vanlig fortsatte feiringen med 17.mai-tog på skolen. I år er
17.maipyntet M i elevrådet og fikk lov til å bære ett av de store flaggene i flaggborgen. Etterpå var det som vanlig lodd og leker på skoleplassen med stadig dryppende dråper fra oven, til ergrelse for mamsen i arr-komiteen. Og når morroa er over, gjelder det å få oversikt over russekortene. Se egen bildekarusell.

Tidligere i mai har vi vært på oppdrag for Doktor Proktor og lett etter et rømt monster fra D.D.S.Ø.I.F. (Dyr Du Skulle Ønske Ikke Fantes), og feiret konfirmasjonen til fetter Ø.
Bildeserie - Glimt fra mai
Bildeserie - Stordcup
Bildeserie - 17.mai-feiring

20130309 - Sol, sol og atter sol

Eskimo i vintersol?

Nok en solhelg på Kvamskogen, og nok en ny topp på listen og nok et nytt spill.

Ungene ble frelst på Risk så det ble flere runder med det - men på dagen, da var vi ute i solen. Kaldere enn vinterferien men stadig blå himmel. Papsen la i vei før de andre for å nå Byrkjefjell en kilometer over havnivå. Men etter en mildværsperiode tidligere i vinter var det nå ren blåis opp til toppen. Stålkantene kom til god nytte, men papsen lurte på om de kanskje ikke var skarpe nok til å hakke seg inn i isen og holde ham i live. Sjelden blir han så engstelig for nedover ferden at han gikk like godt videre over Byrkjefjell og ned i øvre Steinkvanndalen. Her var det kun skare og skrubbsår potensiale - ikke med livet som innsats. Vel nede i "lavlandet" igjen fant han resten av hurven og vi koste oss i nydelig preparerte løyper stakk innom trekket for en muffin.

Søndagen startet nydelig og vi siktet oss inn på Negerlandsbyen med en ny rundløype tilbake. Nok en strålende tur. Og ettersom vi ikke var alene på fjellet var det stor sjans for tett trafikk ned ti lhverdagen igjen. Så vi klamret oss til helgen og fjellet og tok en ny runde med Risk etter middag og før vi reiste tilbake til Brekko.

Et klokt valg. - MEN hjemme igjen lå treningsklær og fløt på vaskerommet! Et aldri så lite hull midt på en trykktank over varmtvannsberederen lagde en kjip fontene der fontener ikke hører hjemme. Men selv en kjip ende kunne ikke ødelegge gleden av helgen.
Bildeserie - Solhelg på hytten

20130303 - Delfinbad

Bade med delfin på Møvik

For en avslutning på vinterferien og åpning av våren. Etter både en lett sykkeltur og en nydelig morgentur i kajakken ble det tid til en snorklings på Møvik.

Vi var litt spent på om delfinene som har overvintret i Møviktraktene var der i dag også. Og det skulle ikke ta lang tid før vi fikk bekreftet at den var der. Med nydelig hopp lekte den seg i båthavnen og vi hev på oss utstyret og plumpet uti iskaldt vinterhav. Blå lepper og frosne fingre skulle likevel ikke hindre oss i å bade med delfinen. Dette har vi gjort i Egypt - og nå med en villere slektning på Vestlandet.

Det ble en opplevelse. Delfinen var utrolig rask og føk rundt oss, vekk, gjorde noen hopp og kom tilbake. Den sirklet raskt under oss akkurat som man ser på Discovery der delfinene sirkler inn en fiskestim før de angriper. Litt urolig ble vi nok da - men det hadde vært verd et aldri så lite angrep - spennende og morsomt.

Hverken kameraet og fingrene hadde ikke godt av det iskalde vannet så kameraet ble lagt på land mens vi lekte oss med delfinen til fingrene skrek om nåde.

Flott slutt på en strålende vinterferie.
Bildeserie - Bade med delfin

20130228 - Vinterferie på hytten #1

Kos i solveggen

Første vinterferie på hytten - og for en ferie - selv om den både startet og sluttet med sykdom. Både far og døtre fikk tømt seg uken før vinterferien og mamsen reiste rett til pencilingkur for mandlene. Men mellom var det strøkent.

Papsen rakk to av sine feriemål.
En - å gå Kvamskogen rundt i hele ytterste oppkjørte løype. Men med strålende vær og uthvilt etter to dager på sofaen med sykdom klatret han i tillegg opp på Kvittingen. Etter godt over 3 mil og 1300 høydemetre kunne han velfortjent leke rundt hytten med de andre - kreftene tok aldri slutt! Og to ord om været - i helsetrøye hele dagen...
To - å få alle med til Såta. Med engelskgloser og matteoppgaver gikk turen til Såta som en lek. Ikke et negativt ord - kun sprudlende og glade. Men med god trekk på toppen ble det kun en kort kakao- og spisepause før kulden gjorde at vi pakket sammen og satt utfor. Så to mål ble nådd.

Topptur på alle

Selv om vi har fått gått mye på tur har det også blitt tid til lek og moro rundt hytten. Vi lagde like godt en liten skilekepark med trappetrinnbakker og hoppbakke i tillegg til akebakkene. Her kunne vi pause i solveggen på hytten med kvikklunsj og appelsin før vi på nytt hev oss ut i leken. Moro. Og selv etter lange turer orket både store og små og leke litt ekstra.

Selv om det ble lang deilige dager ute ble det også tid til obligatorisk spilling inne. Selv om Bohnanza er favoritten for tiden ble det tid til ZakPak, Cluedo og Cranium også. Men Bohnannza'en får kjørt seg. Papsen syntes nesten det var deilig da solen gikk ned halv fem og jaget oss inn til spilling - solbrent og sliten etter lange dager ute.

Så i år kom påsken til vinterferien! Og glad er vi for det, for det er ikke sikkert det er mye snø igjen til påske...
Bildeserie - Såta
Bildeserie - Vinterferie

20130210 - Fastelavenssøndag

Deilige fastelavensboller i solveggen på hytten

Meteorologen hadde beordret en drømmehelg, og værgudene torde ikke annet enn å gi - og det så det monnet. Men finvær kan ha en kald bismak...

Farmor og farfar hadde booket seg inn via papsen uten at de yngste visste noe, så her ble det overraskelsesbesøk så tårene trillet. Men når "sjokket" hadde lagt seg overtok gleden av flere spillpartnere på hytten. Og før ytterjakkene var av var de yngste allerede i gang med opplæringen av Bohnanza.

Lørdag morgen pekte Steinkvanndalen seg ut - og med nydelige oppkjørte spor og pølser på termosen trosset vi kulden og kom oss til nye ukjente skiløyper. Vi snudde ikke før fjellene pakket oss inn helt i Øvre Steinkvanndalen. Blant frosne fosser og majestetiske fjell trakk vi frem pølsene og hadde pøslefest i skiløypen. Men festen varer ikke så lenge når det er kaldt og vi staket oss hjem igjen til mer spilling og lørdagskos. 15 km er slett ikke ille.

De besøkende trakk tilbake til urbane strøk og konsert etter en natt med spillgjengen. Så de fikk dessverre ikke oppleve soloppgangen over Kvamskogen og den tilhørende strålende turen til Negerlandsbyen. Ungene gikk som noen uvær etter at de hadde hatt litt rusk i maskineriet i går. Påskestemningen ble avsluttet i hytteveggen med mors egne fastelavensboller, med krem og syltetøy.

Bare synd vi glemte kameraet og måtte ta til takke med mobilene...
Bildeserie - Fastelaven

20130113 - Istappkrigerne

Kalde istappkrigere

Istapptur i Alvøen. Kaldt og klart, og med kakao og matpakke dro firerbanden til Alvøen på istapptokt og geocashing. Lite geocasher selv med hjelp av hint (som viste seg å være feil...dårlig hint altså), men desto mer istapper og moro. Inspirert av Julekongen og Ridderdalen var det lett å komme i fektemodus for istappkrigerne.

Isen lå speilblank på vannene og de la opp til stein- og iskasting så det spraket og suste i isen mens steinene gled og gled... ... ... og gled bortover speilet. Papsen kastet så mye at han fremdeles har gangsperr to dager etter! Men gøy var det.

Det ble en strålende 3-timerstur i Alvøen på gamle og ukjente stier, passe for en enarmet istappkriger og hennes følgevenner. Og alle var glade for noe varmt å drikke når Kong Vinter kaster sitt hvite slør over Bergen.
Bildeserie - Istappkrigerne

20130105 - Hyttegjester

Kjerringen med staven(e)

Ny helg på hytten, og etter hvert besøk av kjerringen med staven(e og skiene) og mannen. Kjerringen med staven(e og skiene) hoppet over bekken og kastet skiene i elven til stor forlystelse av resten av turfølget. Selv om det ikke ble overnatting på gjestene denne gang ble de likevel innlemmet i hyttelivet med skigåing, snøslottsbygging, snølek, yatzy og brettspilling.

Men før gjestene kom hadde allerde slottet til Knerten kommet godt i gang og snøleken var startet. Det var også trakket en sprintløype som ble flittig brukt - og det måtte til og med målfoto til for å skille de to ivrigste skiløperne. Og selv om Maja "manglet" en hånd fikk hun tatt del i det aller meste - nå kommer gode skiferdigheter til sin rett.

Det må jo også nevnes at vi nå er grodd inn i hytten og føler oss hjemme på fjellet. Det er liksom blitt vår hytte nå - og endelig er det blitt vesentlig mer kos enn fiks. Og selv om det har gått mye sørpeskred og gjør fremkommeligheten i enkelte skiløyper vanskelig er det snø her, og tildels bra føre. ...og det er det ikke hjemme så hytten er kjærkommen.
Bildeserie - Hyttegjester

20130101 - Juletreløp

Treningstur rundt juletreet

Første nyttårsdag og nyttårsbesøk med middag og gang rundt juletreet. Etterhvert tok det av og det ble litt av en treningsøkt - vi føk rundt så liten og stor ble helt svimmel. Men den yngste klarte å holde det gående leeeeeeeenge etter de andre var utkjørt. Jeg gikk meg over sjø og land fikk mange nye vers som vi aldri har hørt før....
Bildeserie - Juletreløp

Arkiv

Eldre historier finnes i menyen til høyre under bildet av Villhaugen - scroll til toppen igjen eller trykk her Arkiv!