Arkiv 2010 - 2

Bilder og historier fra mars og april 2010.

20100425 Russarstegen og grottetur

Opp Russarstegen og gjennom gamle krigstunneler.

Ikke like tidlig som i går - men etter litt innekrangling bar det ut til destinasjon Russarstegen. Vi fant ut at vi skulle gå fra opp Russarstegen og over til Kolltveit. Papsen kjørte gjengen til det nye luftskipet som er plassert ved starten på Russarstegen - før han kjørte bilen tilbake til Kolltveit - så syklet han tilbake til Russarstegen og tok etterhvert igjen treerbanden som hadde funnet en skogslekeplass.

Når vi nærmest oss toppen hadde Ingrid lovet å ta oss med gjennom grottene. Fjell festning ligger her og hele fjellet er gjennomhullet som en sveitserost. Etter litt leting fant vi i alle fall utgangen(!) til tunnelen. Så da kledde vi på oss hodelykter og fulgte den trange grotten/tunnelen helt til det lysnet i andre enden...alle, bortsett fra Ingrid, var litt spente (og litt engstelige) på om det var en inngang i enden av tunnelen, altså vår utgang. Men selvsagt hadde Ingrid rett og ledet oss gjennom stummende mørke og ut på andre siden. Fjell festning er et eneste stort beiteområde og det var mange søte små lam her - både svarte, brune og flekkete.

Fra Fjell festning var det papsen som hadde retningen - og ledet hurven over til Bildevannet og vi kom etterhvert inn på kjente stier - og ikke minst kjente varder. Maja fant varden som hun bygget sist vi var oppe. Da var det fremdeles snø her. Så var det bare å følge vardene tilbake til bilen - kjøre tilbake og hente sykkelen og hjemover mot middag. Fra første trinn i Russarstegen til bilen tok det to og en halv time - inkl grottetur.

20100424 Sportslørdag

Aktiv lørdag med håndball, sykkel og kajakk

Tidlig opp - første håndballkamp allerede 09:00. En liter med kaffe, og vi var klar for MIL-cup i Mathopen. Maja sitt lag var delt inn i to lag for anledningen. De 6 på Maja sitt lag gikk fra seier til seier, 7-4, 5-3 og 8-0! Da var det vel fortjent både med vaffler og medaljer.

Vel hjemme igjen rakk vi både sykkeltur og fotball på plenen (som forøvrig såvidt begynner å grønnes) før middag. Ingrid var i storform - i alle fall i synge- og tulleform. Kjempegøy - deilig med vårlek rundt huset.

Etter middag fikk vi lånt en padleåre av f&f - og Maja og papsen tok seg en padletur. Maja sin første tur i den grønne skjønne. Vi fikk oss en tur rundt de nærmeste holmene og det gikk over all forventning. Her kommer det til å bli mange fine turer fremover. Maja padlet helt selv og papsen var kun med som nødstøtte - og heldigvis ingen behov for det. Enkelte muskler blir fort sliten av nye aktiviteter så når Maja ga seg fikk papsen seg en time ekstra i herlig vårsol. Og når dagen ebbet ble det en liten tur med f&f i båten deres. Ingrid som vanlig på jakt etter bølger - men det ble kun en liten tur - Maja begynte å bli trøtt etter en veldig aktiv dag - Sportslørdag!

20100423 - Apriltur

Sol, snø, hagl, lyn og torden - en helt vanlig apriltur.

Etter noen veldig lange jobbdager koblet papsen av med en herlig fjelltur. Sol, snø, hagl, lyn og torden - med andre ord - apriltur. Selv i havgapet er fjellene lunefulle og kan by på en rekke årstider i løpet av noen timer. Men det er vel noe av sjarmen med april...

Og avkobling ble det - og kanskje mer pga været enn på tross av det - uansett en herlig inngang til helgen!

20100422 - Middagsbesøksgaver

Spikkekniv har ligget høyt på ønskelisten

Farmor og farfar kom på middagsbesøk og hadde med seg noen innertiere av presanger. Ingrid fikk seg en sparkesykkel og Maja en etterlengtet spikkekniv. Det var med hjerte i halsen at farmoren så hvordan Maja svingte kniven over trestykkene. Noen retningslinjer, eh... regler, må på plass slik at Maja kan ta opp kampen med Emil i tregubbekonkurransen. Ingrid føk som en virvelvind med sparkesykkelen og smilet viste at dette var stor stas.

20100421 - Biemannen

Føreste test av ny kajakk

Biemannen tester sin nye gjestekajakk. Skroget er fyllt med isopor slik at sikkerheten er ivaretatt også for gjestene. Denne baljen av en kajakk overrasket Biemannen - etter en og en halv time til fjords satt han igjen med en følelse om at denne kajakken var verd hver eneste krone.

20100417 - Travel hverdag

På leting etter påskeegg

Etter påskeferien har hverdagen innhentet oss til de grader. Det har gått i ett - men med det nydelige været så har det også blitt tid til nydelige turer langs vei, til fjells og til fjords. Vi har syklet til siste Tertnes-kamp, Maja har hatt siste seriekamp med sesongpremieutdeling, hatt tunge stunder på Brann-Stadion (og en opptur), deilige dager med hagestell og aprildager med hagestell, padlet og fikset kajakk, vi har hatt venner på besøk både natt og dag, bursdagsbesøk, familibesøk, andebesøk, kurert hundeskrekk, startet issesongen, mm. Men tiden har viklet seg inn i en floke som er vanskelig å tidfeste, så da ble det en Villhaugen pause.

Vi får la bildene snakke...

20100403 - Påskeegg/vær/aften

På leting etter påskeegg

Dagen da påskeegg kunne dukke opp hvor som helst - og det gjorde de. Iherdig leting gav resultater - ett påskeegg til hver - begge fyllt til randen. Det er alltid en fin start på dagen med snop! - Jaggu snødde det ikke i dag også, men mamsen hadde hørt på radioen at det ikke skulle det...så da gjorde det vel ikke det da...

Men etter noen munnfuller snop så kom godværet, riktignok litt vind, men ellers strålende påskesol. Vi la i vei med et mål for øye - langtur. Det tok ikke lang tid før vi møtte verdens største påskekylling - men vi lot oss ikke affisere så lenge og la i vei videre. Da vi kom til toppen av Furedalen bestemte vi oss for å teste alpinbakken en gang - og så ta trekket opp igjen. Vi satte utfor og Ingrid fulgte i papsen sitt slalomspor. Maja elsker nedoverbakker - men var veldig skeptisk til trekket og ville ikke ta det opp igjen. Men det er en tøff jente og hun ble med - og for en forandring etter denne trekkturen - nå vil hun bare mer mer mer. Men vi skulle videre - så vi gikk - fremdeles i strålende sol - til Negerlandsbyen. Negerlandsbyen ble bare en rundingsbøye for de tre jentene mens papsen føk til Såta - for utsikt over Hardangerfjorden og Folgefonna. På toppen av Sliteren var feltet igjen samlet - gode og svette. Vi staket ut kursen mot hytten men vi rakk til og med enda et stopp i påskesolen før vi omsider kom oss hjem. Dagen var på hell og det bar alle de røde ansiktene preg av. I løpet av turen, egentlig hele påsken, har det vært mange overraskede ansiktsutrykk og imponerte tilrop. De to minste jentene er blitt utrolig gode på ski og folk himler med øynene da de setter utfor i alle de tøffe bakkene og ser hvordan de løper i fiskeben opp andre bakker. Det er etter hvert blitt en vane.

Så ble det hjemmelaget påskepizza til de slitne junior- og eliteløperne. Velfortjent. Fremdels var det tilstrekkelige mengder påskesnop igjen i egget og det var bare å senke seg ned i stolen med popcorn og snop til Is Tid 2. Da runget latteren igjen i hytten. For en dag!

Og når stillheten omsider senket seg i hytten - etter at ungene var krøpet i seng - så startet det tradisjonsrike og ulovelige fyrverkeriet her oppe... aldri fred å få.

20100402 - Trekktur

Ingrid elsker trekk - altså oppover

Det snør - og det snør tett som hagl... nei tett som snø. Vi vegret oss litt for å hive oss ut i det hvite været - og vi rakk både lek, lunsj og lesehygge - Maja leser så fint for Ingrid - før vi snøret vår sekk.

Nok innetid - ut i snøen. Og at vi aldri lærer - det er alltid deilig når vi først kommer oss ut. I dag hadde vi korte forventninger til turen men der ble vi overrasket. Forbi Jonshøgdi og på vei ned mot NAF'en bestemte vi oss for å skille lag. Ingrid ville ta trekket, så papsen og Ingrid satte kursen nedover mot Furedalen, mens mamsen og Maja gikk oppover. Ingrid stod som en olympier ned slalombakken og gledet seg som en unge til turen oppigjen - det er det som er det gøyeste - trekkturen oppover. Vi tok trekket gjennom skyene og ut på toppen i sol(!). Der møtte vi de to andre som hadde småkokt på vei oppover - fra trekket så vi to stykker som strevet oppover alpinbakken. Også de hadde kjent påskesolen sitt varme grep over skyene. Tørste og slitne samlet alle skiene seg ved vannhullet - og det var deilig at kvikklunsjdamen hadde enda mer på lur. Og derfra og hjem var det påsketur i postkortmotiv. Nysnø og sol - og en jente som trakker det første sporet bortover fjellet. Maja ville skynde seg hjem for å begynne og bygge en snøpåskehare. Hun føk i vei etter å ha slalomisert alle bakkene sammen med oss andre. Maja ventet god og tissetrengt ved hytten - og vi tre andre ble ekstra forsinket ettersom vi måtte ta en uventet stopp da vi møtte den største dalmantineren vi noen gang har sett. Bra den var i bånd!

Mens mamsen disket opp med en fantastisk kalkunmiddag bygde de 3 andre påskeharen og alle eggene dens. Og det er vanskelig å håndtere egg uten å knuse noen, men heldigvis var det nok eggrepareringsmasse å fikse med. Vi får håpe at snøeggene trylles til sjokoladeegg i løpet av natten. Spente barn har proklamert at det første de skal gjøre i morgen tidlig er å lete etter påskeegg. De voksne ser for seg en veldig tidlig påskemorgen...

20100401 - Påskevask i elven

En gjennomsvett papselapp fikk seg et velfortjent isbad.

1. april - Det første vi startet dagen med var en gjennomtenkt 1. aprils SMS til farmor. Ville hun bli rundlurt i år også? Gjett om - skikkelig også ... he he he. Papsen smilte resten av dagen da han tenkte på denne spøken.

Kjølig elv - Så over til været: Opphold og skareføre. Jørild hadde hørt på værmeldingen på radioen så det var bare å hive seg rundt mens det enda var bra. Inspirert av gårsdagens løypevalg falt valg av løype på samme rute som i går. Ved den store steinen som var kløyvet med den enda større øksen lunsjet vi med vanlig turmat - skive med sjokopålegg. Nødprovianten (kjeks, nøtter, rosiner, kvikklunsj og appelsiner) skulle spares til lek og moro i bakkene ned mot Kvamseter og elven. Der kunne vi frikjøre så mye vi ville på et herlig føre - litt sugende som det skal være i påsken - men med frost i natt suste vi noen ganger fortere enn vi ønsket. Ingrid bygget til og med en kopi av seg selv med et gammelt tre - ikke hespetre. Etter endt skilek gikk de tre jentene mot hytten for mer lek, mens papsen gikk over fjellet og ned mot Jonshøgdi igjen - og staket seg god og svett tilbake til hytten. Så svett at kun et avkjølende isbad i elven kunne friske opp kroppen hans igjen. Og som alltid, en gang er plumping - to ganger er bading - og papsen badet - sammen med is og snø. Det var sannelig påtide at han fikk vasket seg her oppe! De to minste benyttet anledningen til å fiske makrell til middag...

Påskekrim - I dag var det kjøkkentjeneste for Maja og papsen - så da var det både Taco og medfølgende oppvask på menyen. Deilig med oppvaskhjelp synes papsen - da går alt så mye fortere og vi er tidligere klare for mer brettspill enn med bare en oppvaskdeltager. Og det er bra - for nye mysterier i Cluedo skulle løses i kveld... ...det nærmeste vi kommer påskekrim i år.

20100331 - Kontrastenes dag

Surt, eller friskt, på toppene i sludd og vind

Regntur - Etter en lang natt i Jon Blunds verden våknet vi til 3 grader og striregn - ingen vits med solkrem i dag. Vi lot Yatzyterningene holde oss inne en time ekstra og håpet på at regnet skulle gi seg - og i halv elleve tiden var vi klare til tur - uten regn! Men det skulle ikke gå så altfor lenge før regnet igjen ga oss en påminnelse om at påskefjellet kan være nokså surt....eh...mener friskt. Vi tok oss en runde forbi appelsinhaugen og fikk en velfortjent energiskive på toppen - og til stor glede var luen til papsen sklidd ut av fasongen. Vi bestemte oss for å vende ryggen til vinden og la i vei videre opp over fjellet for å kommen tilbake på Kvamsetersiden. Etterhvert som vi nådde toppen gikk regnet over til sludd og snø - men med vinden i ryggen og viten om kvikklunsj og mye nedoverbakke var humøret på topp. Det var friskt på toppen, forblåst og bart - men nå bar det nedover. Papsen la i vei og laget spor i tung og bløt snø - på kryss og tvers - helt ned til elven - herlig. I dag var det troll på broen og ikke under. Det var en blaut og lykkelig gjeng som nådde hytten halvto-to - etter en herlig runde over vidden.
Bildeserie - Regntur

Sol og godvær - herlig ettermiddagstur i samme trase som regnturen

Soltur - Så da var det tid for spill og innetid...trodde vi. Etter noen runder med Vriompeis og Yatzy - middag - og etterhvert Cluedo lysnet kveldshimmelen - og gradestokken viste hele 6 grader. Ingrid og mamsen hadde oppvasktjeneste og Maja og papsen skulle på en aldri så liten kveldstur. Og med solen strålte de to glade kveldsvandrerne og endte opp med å gå akkurat samme runde som regnværsturen. Men for en forskjell! Der det var flatt lys, surt og vått var det nå forutsigbarhet i bakken - knall sikt, solfyllt og mildt. Mamsen og Ingrid kom seg heldigvis raskt ut de også og laget en gøyal akebakke ved hytten. Det var stor gjensynsglede mellom de to søstrene ved fullendt runde. Og det var en flink skiløperske som ikke kunne tro at klokken var 20:00 da vi var tilbake ved hytten.

Ingen vet hvor haren hopper, ei heller hvor lenge godværet er her - så mamsen lagde pølsebod og kveldsen ble inntatt på terrassen. Mmmm - deilig. Solen gikk ned og vi gikk inn - og en dag med store kontraster var over. Avslutningsvis så jentene litt på Lotta før de nok en gang bikket og hytten ble tømt for spetakkel!
Bildeserie - Soltur

20100330 - Påskefjellet

Påskeferien startet i hytteveggen med lunsj.

Mamsen tok godt tak i går kveld og pakket slik at vi kan overleve en måned på fjellet - og slik at vi kunne kose oss litt om morgenen og likevel være i bilen til 10 - klare for påskefjellet. Som vanlig satte ungene seg godt til rette i kinobaksetet - der så de Flåklypa Grandprix, mens papsen deltok i Påskefjellet Grandprix med innlagt pitstop på polet.

Nysnø og solskinn møtte oss på Skogen - og ungene hev seg rundt i ski- og akelek på direkten. Mamsen og papsen bærte flyttelasset og sank - som vanlig - ned til hoftene enkelte steder. Selv om det var tungt flytteføre var det så deilig ute at lunsjen ble inntatt i hytteveggen når pakkeslene var ferdige. Mens papsen og Maja gikk inn - mett og god - dro de to andre på skitur. Ingrid var i storslag mens Maja virket noe mer pjusk - så det var greit med en todeling i dag. Ingrid og mamsen fikk seg en overraskelse i løypen - ferske jordspor(?). Det ser ut som om det har vært en rask vårløsning og kraftig isgang. Elvebredden var raspet opp og jord og is har blitt skylt over skiløypen. Skisporene så nesten ut som om de var laget av en traktor som kom tilbake etter gjødsling. På slutten av turen begynte det å snø - og det fortsatte resten av ettermiddagen og kvelden. Så i morgen er vel traktorsporene forsvunnet?

Nå er det altså påskefjell og påsketid - uten TV, uten internett - men med spill, lydbøker, snop, solkrem (håper vi), appelsiner, kvikklunsj og skiturer - DEILIG. Ikke fullt deilig med Prompehunden Walter sammen med kveldsmaten - men sånn er det på fjellet...

20100329 - Haitunnel

Den nye haitunnelen i Akvariet fikk seg et besøk på åpningsdagen.

Etter å ha skrudd klokken føltes det ekstra tidlig da tre stykker tumlet seg ut av sengene for en dag på papsen sin jobb. Frokosten ble inntatt på kontoret og det var ikke få som fikk med seg to unge og livlige sjeler i et ellers aldertynget kontormiljø. Vi hadde tanket opp med lesestoff, tegnesaker og mat men likevel, etter litt over en halv dag på jobben var det nok.

Vi dro på småkakebesøk hos oldemor før vi traff mamsen i byn for middag. Nok en oppvarming til sommeren i italiensk middagsånd - pizza og pasta i italienske omgivelser. Men hovedattraksjonen i dag var en tur innom Akvariet - så vi hastet oss gjennom snø og sluddrevet i Bergen. Haiene kom med danskebåten på morningen og det var åpningsdagen for den nye haitunnelen med Bitten, Tannja, Tyggen og Glevs. Den var skikkelig stilig og sammen med 350 andre fisker i fantastisk sterke farger svømte de rundt oss og over oss. Stilig. Det var fasinerende og se, og vi gleder oss kjempemye til å bivåne tilsvarende fargekart i frie omgivelser til høsten. Det ble selvsagt også en tur innom kinosalen for to 3D-filmer - alltid spennende og morsomt. Ungene kan disse filmene utenatt - men de blir likevel aldri kjedelige - egentlig morsommere - kommentarene og latteren ligger litt før filmen - men når det er på det mest spennende er de som regel stille.

Etter en lang dag var det en sliten gjeng som kom seg hjem... og det ble ikke akkurat opplading av kroppens batteri av å slite seg gjennom store deler av Brann-Sandefjord, en berg og dalbane i følelser, men for en avsluttning. 3-2 - D' e' glede - men fy så anstrengende.

20100328 - Palmehelg

Deilig med vår og palmehelg - årets første kajakktur

Papsen gikk ikke berserk med sagen - men det var ikke langt unna. Kraftig stussing av grener og trær. Og bare kvistingen i ettertid tok godt og vel fem timer! Så nå er uteplassene klare for ettermiddagssolen og gjengrodde lekeområder er nyåpnet.

Søndagen fortsatte papsen med trefelling og kvisting - før han fikk seg årets første kajakktur - alene i regnet mellom holmer og skjær - kun akkompagnert av måker, gjess og ender. Mens papsen boltret seg på sjøen var Maja travelt opptatt på kjøkkenet - Muffins stod på menyen og Maja hadde regien. Både baking og rydding - og for et herlig resultat. Pent pyntete og svært smakfulle sjokomuffins. Deilig at Maja er blitt så stor at hun kan svinge seg rundt på kjøkkenet med så gode resultater. Slutt på kun sølekaker fra utelek nå!

Etter muffinsene ble det en deilig sykkeltur - i regnvær - alle fire. Straume og Bildøy rundt, over ferister og broer. Nå er alle så flink å sykle at alle får glede av slike turer - ingen som må vente - ingen som må løpe å passe på - bare velstand. Litt kalde og veldig tissetrengte da vi kom hjem - og ingenting er bedre enn mammas lapskaus for slitne og kjølige kropper. Fin start på Påsken!

20100322 - Sykkelrevansjen

En liten Brekkohorde på sykkeltur

På vei hjem fra barnehage, skole og jobb stoppet vi og fikk med oss en ny slange - sykkelrepratør papsen hadde ettermiddagsplanene klare - vi skulle revansjere gårsdagens sykkelfadese. Først en svingom innom kjøkkenet for å trylle frem litt krefter. Så en kjappis i repratørenes verden - og på null komma niks og to skitne hender senere var alle syklene klare for premieren. Vårturen som forsvant i går er revansjert! Selv ikke litt lett regnvær kunne stoppe oss i dag. Og vi tok like godt med oss to venner slik at det ble en liten Brekko-horde som trillet ut på årets første sykkeltur.

Vel hjemme igjen - våte og kalde - men alle var enige om at dette var en KJÆÆÆÆMPE tur og håpet at vi kunne gjøre dette mer'e. De var skikkelig flinke - på rad og rekke - med god avstand - og de hørte på papsen! KjÆmpe.

20100321 - Første vårdag

God rekrutering i søppeltømmerlauget

Da har hverdagene hastet forbi med barnehage, skole, jobb, vaffelbesøk, søppeltømming, overnattingsbesøk av morfar, ungene har tatt seg en natt hos farmor mens mamsen og papsen tok seg en showtur til bydn. Mildværet har kommet og snøen har forvitret i løpet av uken. Med skikkelig høstregnvær på fredag og snøen på vei vekk er det et trist syn der vinterens synder dukker frem - ikke særlig fint med søppel og hundedritt som titter frem fra råtten snø... Med nitrist vær også lørdag tok vi oss likegodt en produktiv handledag - mens søndagen skulle vise seg som den første dagen der vårfølelsene yret i kroppen - og jaggu kom ikke våren ved vårjevndøgn i år - 21. mars 2010. Deilig temperatur, vindstille, dog en noe tåkete start.

Våren er kommet til Brekko og lille-Sotra

Søndag 21. mars 2010 - Maja og papsen la ut på fjelltur til Bildefjellet mens de to andre rakkerne tok seg en fjæretur til Nordre-Bildøy. Papsen og Maja følte seg frem i tåkehavet, men etter hvert lysnet det og vi vandret fra varde til varde - og vi bygde noen selv også. Noen fonner er enda ikke borte og i fine skråninger kunne vi ta rompen fatt og ake ned. En liten tur ble til tre muntre timer! Vi trasket rundt Bildevannet med ganske mange omveier pga løpske elver, fonner og områder som bare måtte utforskes.

P og M møtte M og I hjemme og vi lunsjet i vårveggen på terassen - vårfølelsen piplet og ungene tok frem syklene for årets første sykkeltur. Men med flatt dekk var det bare å påkalle sykkelrepratøren - og han kunne konstatere at vinteren har vært tøff også for syklene - det manglet en god slangebit og sykkelhjelmer ble liggende alene og sykkelsmilene visnet. Men i motsetning til sykkelen havnet ikke M og I på felgen - de virvlet videre i vårlek. Mamsen begynte å stelle med plantene som har hatt en tøffere vinter enn syklene - så her er det arbeid for alle. Men en deilig dag har det vært, og krokus og kajakken har ristet av seg den siste snøen og både kajakken og papsen lengter etter en tur på fjorden...
Bildeserie

... men først er det Brannkamp ...

Ingrid i ny drakt - klar for kamp

... og Ingrid stiller i sin helt nye drakt som papsen har vunnet på jobben!

20100313 - Tippeligastart og hyttekos

Fra Kvamskogen til Brannkamp og serieåpning

Fredag - Ny helg på skogen. De som har greie på det har ikke lovet strålende helgevær - men vind, snø, snøføyk og hyttekos er en helt OK blanding. Vi kom oss opp fredag ettermiddag og fyrte opp en 13 grader kald hytte. Vi rakk å bli knust i Yatzy av Maja og opplevd Ingrid sitt berømte dukketeater før farmor og farfar kom på kvelden. Julenissepapsen hadde kjøpt gave til hytten og englene måtte på leting. Virker som om julenisssen har lånt noen tjuvtriks fra påskeharen.

Lørdag - en sur dag - men med vinden i ryggen og skibriller på la vi på tur og etter 3 timer var kinnene gode og røde og det var godt å gjøre seg klar til Brannkamp og serieåpning. Farfar, papsen og Maja freste til Stadion med popcorn, lørdagssnop og en sekk med varme serieåpningsklær. Seriestart 13. mars med snø og sludd er en kald fornøyelse - og når spillet ikke varmet nevneverdig ble det en blandet opplevelse - men nå er vi i gang - og selv med 0-0 mot Haugsesund er vi på toppen av tabellen - måtte det vare! Hjemturen til hytten gikk over all forventning og selv om man blir sliten av å kombinere bylivets mas og kjas med hyttelivets friluftsgleder holdt alle seg våken helt tilbake til skogen.

Fra kaldt og surt til solfylt og herlig

Søndag - og vinden uler mer enn i går og snøbygene er like tette. Vi bunkrer opp med en solid hyttefrokost som Maja har regisert - baguetter, egg, rekesalat og kaffe akkurat slik papsen liker den. Så da er det bare å ta på seg klærne som holdt liv i oss på Stadion i går - og legge i vei - med vinden i ryggen og skibriller på. Men så feil kan man ta - solen dukket opp og ble med oss mer eller mindre i 3 og en halv time. Herlig. Vi vandret samen i nytt terreng til glede for store og små. Ingrid og Maja er blitt utrolig flink på ski - herlige lange bakker med nysnø forseres med enkelthet. Vel tilbake på hytten var det på tide å rydde og vaske hytten for denne gang - og Maja tok tak i oppvasken. Det bør jo også nevnes at for tiden blir innetiden mer og mer brukt til å tenke bad og innredning - utrolig hvor mye vannklosett kan engasjere...
Bildeserie - fredag og lørdag
Bildeserie - søndag

20100307 - Hjemreise

Tid til måking og skilek før hjemreise

Siste dag før jobb, skole og barnehage. Papsen og farfar fikk måkt mer på terrasse og tak mens det ble tid til litt pakking og lek i hytten. Så bar det ut på vinterferiens siste skitur. I snødrev tok vi oss en hyttetittetur og litt skilek i bakkene. En gang kjørte vi fire i tog, andre ganger to eller tre - alltid like gøy og like blide passasjerer. Mildværet er kommet til Vestlandet og temperaturen krøp over 0 på fjellet. Det betyr heldigvis bare veier hjem til Brekko, og hjemreisen gikk finfint.

Men turen stoppet ved tomtegrensen - ingen har måket mens vi har vært borte. Så vi parkerte i veien og papsen måkte den tunge vinterferiesnøen vekk fra oppkjørselen før vi endelig var helt tilbake i Brekko og varmt vann i spring og dusj. Så nå er alle nyvasket og klare for hverdagssyssler igjen, men vi ville heller hatt ferie litt lenger - for dette har vært stor stas og mye kos.

Varmegradene tærer på snøen - er dette vinterens vendepunkt?

20100306 - Skitrekk for første gang

Skitrekk for første gang

Ny dag, nye turmuligheter. I dag skulle det være visning i Långelia og vi planla skitur over fjellet for å delta. Vi la i vei - en lystig gjeng - det gikk i rimeleker stort sett hele veien. Vel fremme - ikke allverdens hytte, men innlagt vann...ah...hvor herlig ville ikke det vært. Uansett - helt uaktuell. Så da bar det hjem over fjellet igjen. Men vi tok trekket opp - T-krokene i Furedalen. Maja gruet seg til skitrekket etter å ha sett Nure ta turen opp og ned uten å komme av. Starten var heller ikke så god, men etter 10 meter gikk det strålende - men likevel ble det en følelsesutladning ved skitrekkets ende. Ingrid var også spent og syntes turen var stor stas.

Det var en noe usynlig tur i dag - himmelen og bakken gikk i ett - en eneste stor tåkesuppe. Men det tok ikke motet fra oss og vi satt utfor både i løype og utenfor. Ingrid fikk sitt favoritt underlag: Dyp labyrint løssnø. 4 timer og noen kalde tær senere var det godt å komme inn til bugnende lørdagssnopskåler. Litt zoobaloo og inspirasjon fra visningen i dag: Planlegging av dusj, bad, oppvaskmaskin etc og en anelse ommøblering.

20100305 - Drypp drypp drypp

Det drypper fra vannpumpen...hm

Fra strålande sol til nullsikt og kraftig snjo. Lang frokost med påfølgende tettearbeid av slange/vannpumpen. Drypp, drypp, drypp....ikke den lyden man hadde håpet. Etter x-antall monteringer/demonteringer vokste dråpene fra pumpen likevel. Mens mennene lå bøyd i kjøkkenskapet var farmoren igang med lesestafett for jentene - Plaskepott, Plumbo og Plompibjørner - dagens trippel. Etterhvert ble fnisingen så høylytt at det var bare en ting å gjøre - komme seg ut i snøen - og jaggu ser det ut som om solen har tenkt å glede oss i dag også.

Skituren gikk over Appelsinhaugen og over mot NAF'en. Det ble løypetrakking for førstemann i dag - minner mye om Sotratrakkingen! Hjemover tok papsen kursen nedover i uberørt pudder. Ungene hylte av glede og Ingrid mente at det var rene labyrinten i bakkene ned mot Jonshøgdi. Maja hadde heldigvis dykkebrillene på seg - for det ble dype snødykk når balansen spilte et puss. Papsen fungerte som skitrekk de siste flatene mot hytten. Mens hurven gikk på ski tok farfar den tunge turen til Norheimsund og rørleggerne der. Nå går vi inn i fase tre - siste fase - av vannpumpefiksingen. Nå er det vinn eller forsvinn!

Første del av ettermiddagsunderholdningen var Fantasi - og i blant kan man undre seg over enkelte deltagere... Knerten stod på kinoprogrammet i kveld, og skulle vært en velholdt hemmelighet, men som små tynne jentestemmer ikke har klart å bevare særlig bra. Uansett; popcorn, Knerten og PC er en sikker vinnerkombinasjon. Og i mens ble vannpumpen montert - uten drypp, drypp, drypp. Vi vant over vannet!

20100304 - Lengre enn langt

Slitene slitere i Sliteren

Sol O'strålande sol. -13 grader og småfrossent i hytten - papsen var kjapp å fyre i peisen da vi våknet til nok en solskinnsdag. Vi la i vei uten et spesielt mål i det fjerne - årets første stavtak på Kvamskogen. Men to motorer hadde mer å gå på etter lunsj - og Maja og papsen satte kursen mot Negerlandsbyen og bunnen av Såta - uten mat og drikke! Det ble en lang tur, nesten lengre enn langt. Det var to slitne slitere i Sliteren i dag - og heldigvis hadde vi nok karameller, kjeks og appelsin til å hjelpe oss hele veien tilbake til hytten, men det var bare så vidt - og en slurk brus av skolens helsesøster ved Furedalen var kjærkomment. De to andre kanaljene fikk også en strålende tur og de hadde både tid og krefter til å ta noen ekstra bakker og leke/sole seg rundt hytten. Ved turens slutt var temperaturen blitt like over 0 grader. Skiføret var perfekt - litt sugete - men herlig mykt når man trengte en deilig landing. Papsen sovnet i sengen etter middag og 5-timersturen - mens Maja hadde funnet tilbake til kreftene og kastet seg ut i leken med søsteren.

Sett i sliteren: En litt overvektig, altfor svett mann, i dongeribukse, som går på trynet i en meter løssnø. Uheldigvis brakk han staven - han får en tung tur hjem, selv om han ikke var kommet så langt.

Kattevask og klar for vannpumpe

Farmor, farfar og vannpumpen er meldt inn til 20-tiden, og mange gleder seg til litt bedre kattevask enn det snøen tilbyr. Men det spørs om pumpen er klar før vi sovner - slitne nå.

20100303 - Hyttetur

Endelig et nytt sted å måke

Nå er nedre Brekko måkt inn i evigheten og det var nå på tide å finne mer snø og måke... Så da ble det vinterferie på Kvamskogen - og til stor glede masse mer snø å måke - spesielt fra taket - over 1.30 flere steder! Vi fikk en indikasjon på snømengdene da vi labbet mot hytten med snø som kilte oss i armhulene. Ungene måtte vente til vi hadde tråkket løype, for de forsvant! Litt irriterende å ikke få låst opp døren da vi kom. Men etter litt tankevirksomhet prøvde papsen å motvirke tyngdeloven og løftet døren og da gikk det greit. Store snømengder holdt hytten og ikke minst døren i et tøft grep.

Vel inne og vel måkt tok det ikke lang tid før hytten var innlekt og alle kom i hyttemodus. Ettersom vannpumpen mangler ble det snøtining for vaskevann - og det er heldigvis nok snø å ta av. Her er det nok av tid til spilling, leking og tegning også - og for noen fine tegninger, dumboer og rotter. Godt at pilen peker oppover. Litt vanskelig start ettersom hyttenøkkelen lå hos farmor og farfar når vi var kommet til byen - så da ble det snuings - og vi måtte fylle på med kjempeboller underveis. Og når døren tilslutt gikk opp og taket er måket så ikke hytten raser sammen - da er livet bra - skål.

20100302 - Badeland og luftige svev

Avkobling fra ski og snø - lek og moro i badeland

Hu og hei hvor det går. Papsen, Ingrid og Maja stod klare da badeland åpnet og skyndet oss inn og rett i rutsjebanen. Skal si det er gøy. Svømming i strømmen, båtkjøring på store baderinger, rutsjebane, hopping og svømming, masse moro. Skal si det kjennes i kroppen etter neste to timer i bassenget. Det var to solstråler som fikk et velfortjent avbrekk fra snø og ski i dag.

Da vi kom ut av badeland hadde været tatt en sving og det lavet ned med mer snø - mer måking... Pytt, pytt, snøen har gitt oss mye glede i vinter og taket er nymåket og klar for en ny dose. Og forholdene for luftige svev fra taket blir neste bare bedre og bedre.......trodde papsen! Det ble mildvær også og snøen pakket seg godt - så det var bare å måke til en bedre landingsplass. Begge tøffingene fikk seg et måkestup i dag - og det kilte i magen. De var spent før de tok sats i reneste Madikken stil. Så i dag ble det luftige svev både i snø og i vann. Mamsen har slitt seg på jobb i dag - men fra og med i ettermiddag er det vinterferie for alle.

På tampen av dagen fikk papsen vinterferieklippen sin også av noen konsentrerte jenter. Litt flikking etterpå og så var resultatet bra...i alle fall i forhold til prisen.
Bildeserie

20100301 - Måke (arbeid og fugl)

Førast arbeid så fornøyelse - hopping fra tak i snøfonn er like gøy som da jeg var barn

Dagens måkeøvelse: TAK. Garasjetak og hustak. Opp til en -1- meter snø på taket. På andreetasjetaket har snøen blåst bort, men på førsteetasjetaket har snøen fonnet seg opp og altså over en meter på det meste. Godt å få det bort før våren kommer - plass til mye tungt vann i disse haugene som kunne tatt knekken på huset vi er så glad i.

Mens papsen måket taket koste ungene seg i snøen og laget snømenn og snøspøkelser (eller snøpingviner?). Og gleden ville vare så lenge de holdt seg unna skred fra taket - og det gjorde de heldigvis. Etter endt måking kunne papsen ta seg et velfortjent måkestup ned i sin hjemmelagde airbag. Først arbeid - så lek og moro - dette er faktisk like gøy nå som han er blitt voksen. Med andre ord en finfin start på en vinterferie som startet etter endt arbeidsdag i dag!

Ungene kom inn når solen hadde lagt seg for en god stund siden - rød i kinnene og blaut og god etter mye herlig lek i snøen.

Og i morgen blir det mer moro - da står nemelig badeland for tur.

Arkiv

Eldre historier finnes i menyen til høyre under bildet av Villhaugen - scroll til toppen igjen eller trykk her Arkiv!