Arkiv 2012 - 2

Hverdagshendelser i skrift og bilder fra siste halvdel av 2012.

20121231 - Julebukker

Kjenner ikke ham(?)

De søte julebukkene i 87 ble ledsaget av den ikke fullt så søte RBK-supporteren. Han ventet på hvert hushjørne i kuling og regn, i dongeribukse og jakke som suger vann, mens prinsessen og vampyren begeistret naboene med flott sang.

Mens de tre julebukkenebruse gikk rundt i dårlig nyttårsvær fikset bakermesteren nydelig middag og middagsbord til alle julebukkene.

Kvelden kan bli ganske lang når man er "alene" så litt film og snop gjør ventetiden til nytt år kortere. Og selv om det i år bare ble oss ble det en nokså OK hyggelig kveld og inngang til nytt år!
Bildeserie - Julebukk

20121227 - Romjulstur til fjells

I øsende regnvær og snøkos.

Etter mye god julemat og hyggeligjulebesøk reiste vi til fjells for skitur og snømåking. Vi tok en aldri så liten bytterunde og en tur innom IKEA for å kjøpe julepresang til gjesterommet, på vei til fjellet. Dermed var det begynte å mørkne fær vi fikk spent på oss skiene. Men i snø og skumring fikk I og papsen en finfin tur over Appelsinhaugen og bort i ukjente men lokale trakter.

Fredag morgen måtte papsen og Maja på røntgenkontroll i byen, mens I og mamsen fikk kost seg med snølek og skitur. Men når papsen kom tilbake til fjells fikk han en flott tur til Negerlandsbyen, men uten kjørt løype ble det en tung tur.

Det gikk rykter om væromslag, og det kunne være verd å måke taket før de forventede 100 mm med regn eller snø. Og de kom, i form av regn! Det ble en dyvåt lørdag men vi poset inn gipsen og kom oss ut i snøen. Vi laget en flott hoppbakke og de nye skihopperne fikk vist hva de dugde til.

Kvelden gikk som vanlig med til spilling, og med nye innkassert spill til jul ble det mye ny moro. Cranium satte oss på ulike prøver som å krabbe med en modellerball i navlen og hente tøffler som en hund... Litt montering hører også med - i tillegg til at gjesterommet ble klart fikk vi fikset litt mer og vi begynner å bli fornøyde, og vi får mer og mer tid til kos en fiks.

Men alt har en ende - og ungene vil hjem til nyttår og gå julebukk.
Bildeserie - Romjul

20121222 - Brudd

Brudd-debut

Strek i regningen, eller strek på røntgenbildet. Etter en koselig skogstur med Papsen fant vi en kjempegøy slengdisse, så lenge det varte. Etter en god lekestund glapp taket og Maja deiset i bakken. Tøff som hun er stavret vi oss hjem på isete stier før vi kunne konstantere at armen ikke var like rett som den burde, og dermed bar det til legevakten. Der tok de spenntak og strakk armen på plass før de gipset den.

Vel hjemme var hun ved godt mot og pyntet seg for å dra på bursdagsfest...mens papsen trengte en pust i bakken!

20121108 - Hytteeiere

Stolte hytteeiere i sesongens første snø.

Endelig hytteeiere, og vi kan glede oss til nok en vinter på fjellet. Første vinter uten hytte (i fjor) ble en aldri så liten skinedtur.

Overtagelse av hytten 8. november 2012. Papsen kjørte frem og tilbake mellom sjø og fjell, hus og hytte, slik at vi kunne overnatte i hytten fra dag 1 og gå rett inn i hyttekosmodus. Mens papsen kjørte og bærte var resten av banden i sving med klut, mopp og støvsuger - og etterhvert fikk de tingene på plass. Sengene ble montert før siste kjøretur og hytten var besovelig. Jentene klarte å kose seg i et midlertidig kaos og fant seg vel tilrette på rommet "sitt". Dag 2 som hytteeiere ble også fylt med "klargjøring" av hytte, og små og store hjalp til med alt fra vedstabling til innredning. Selv om vi ikke er helt i mål så kjenner vi at dette blir bra - og vi gleder oss til fortsettelsen. Selv om det ble mest ordnings fikk vi tid til en liten snøtur og litt snølek - selv om det etterhvert gikk over til sludd og regn lek...
Bildeserie - Hytteeiere

20121021 - Indrafjellet rundt

På kanten av Sotrastup som god meteorolog skal bli.

Det skulle lette, sa meteorologen selvsikkert. I øsende vær ankom vi bunnen av Ulriken for en byfjellstur. Men før vi rakk og bli blaut kjørte vi likevel tilbake til solfylte Sotra! Vi tok en ombestemtetur og dro isteden til Indrafjellet på Sotra. Papsen hadde gått der en gang før og var veiviser til toppen. Og etter litt slit fikk vi en fantastisk utsikt og deilig matpakke med blant annet bursdagsrestemat og årets kakemenn.

Litt usikre på veien videre fra toppen, men vi trosset usikkerheten og begynte å gå videre sørover ryggene i håp om at dette kunne bli en rundtur. Det ble det - men ikke uten en del skeptiske tryner, klatring og etter hvert stor lettelse. Vel nede ved parkanelegget, like hel, var alle enige om at dette hadde vært en innholdsrik og variert tur.
Bildeserie - Indrafjellet

Stille høstvann.

20121020 - Kakemenn og melpiker

Melpikene

Julebakerne startet tidlig i år. Kakemenn i alle slags former, ekorn, bjørner, menn og koner, blomster og hjerter, og alltid en og annen med en ugjenkjennelig form. Det ble mange bredfulle brett på melpikene!
Bildeserie - Melpikene

20121012 - Lav sol høy himmel

bursdager m.m.

Tid for søndagstur på en fredag! Høstferien bød på nydelig vær med fine farger og lange skygger. Selv med litt frost på noen vannpytter kunne vi gå nokså lettkledd ettersom den lave høstsolen fremdeles ga god varme. Fra Kvarven la vi i vei mot Heksefestefjellet - Lyderhorn, før vi brått men planlagt la om til venstre for en tur på Ørnefjellet, hvor Ingrid skulle sette fri Lille-Ørn som var forsvunnet fra foreldrene sine.

Utsikten fra Ørnefjellet er helt OK - med sukkerkledde fjell i øst og havblikk i vest. Og mens vi satt og koste oss med turmat og utsikt dukket det opp flere militærskip i innseilingen. Vi ville ta disse nærmere i øyesyn og hev oss rundt og løp tilbake til bilen for å kjøre inn til byn å se nærmere på dem. De nederlandske frigattene var stor fra langt hold - og enda større fra kort hold.
Bildeserie - Ørnefjellet

20120901 - September

bursdager m.m.

September er passert og det har vært mange bursdagsfeiringer. M hadde etterpålag og inviterte med gode venninner på kino. Rett fra skolen, en pizzabolle i parken og så 3D-filmen Modig. Vi rakk også litt kake hjemme før gjestene måtte gå.

I feiret med jentene i klassen to dager på forhånd. Dans, leker og oppgaveløype med praktiske øvelser var planlagt. Og jammen måtte de også løse en bokstavgåte for å finne godteposene. Selve dagen ble feiret med gaver på senga og familiebesøk.

Men mye annet har også skjedd i september. Håndballsesongen startet med åpningscupen, og M og laget gjorde rent bord og hadde det kjempegøy. Jentene har vært på familiedag på Fløyen og opplevd middelalderdag på Bergenhus festning. Der var marked med middelalderkarusell og skumle gjøglere, og det foregikk både bueskyting og kamper mellom kongens hird og kjøpmennene. Vi besøkte både Håkonshallen og Rosenkrantztårnet, og lagde skinnpung. Stoltzen har vi også prøvd oss på, både med og uten tid.
Bildeserie - September

20120811 - Ekstra sommerferie på Ogna

Ogna

Venner fra det store utland hadde leid en flott hytte og åpnet dørene for familie og venner. Her koste vi oss med langhelg på en flott hytte, med flotte strender og fint, men ikke så varmt vær.
Kjekt å treffes igjen og veldig koselig å hilse på tvillingene. Med mange nye fjes innom, syntes de det var tryggest hos mor og far, men F ble adoptiv-far fra første stund og så ut til å trives med det.
Deilig sandstrand og gøye bølger fikk de tøffeste til å bade to ganger i den kalde Nordsjøen på lørdagen. Tøff måtte man også være for å være med å utforske ganger og tuneller i festningsanlegget på Vedafjellet ved Sirevåg neste dag. Men utstyrt med lommelykter og iphone kom alle seg både fram og tilbake. Mye god mat og spill og morro ble det også. Takk for et koselig opphold.
Bildeserie - Ogna

Fantastisk panoramautsikt fra hytten!
Panoramautsikt

20120805 - Sensommerkavalkade

Sensommerkavalkade

Her kommer endelig en oppdatering med glimt fra slutten av sommeren. Vi har vært på forestillingen om Blåfolket og Madam Mare. Mann og barn har vært på tur til Ørnhaugen, mens mor jobbet.
Vi har også vært en del ute med den lille båten, både til Tyssøy, Nordre Bildøy og flere ganger ute ved Råna for å snorkle, bade, leke, fange krabber og plukke skjell og blåbær. Av og til har også kajakken blitt med.
En lengre sykkeltur til den ytterste øyen i Øygarden, Hellesøy, har det også blitt. Jentene tråkket på og det gikk radig langs den fine sykkelstien fra Tjeldstø.
Bildeserie - Sensommerkavalkade

20120726 - Breklatrerne

Prinsessen av blåisen

Tidlig opp for marathondag. 06:50 satte alle seg i bilen, forventningsfull om dagens tur til Folgefonna. Med ferge over til Jondal og opp til Sommerskisenteret - så var vi klar for å finne og tilpasse utstyret; sele, isøks, stegjern, hjelm og tau. Vi var klare for bretur. I det tautoget begynte å gå skinte solen opp slik husmeteorologen forventet og det viste seg at dette ble den fineste dagen Folgefonni Breførarlag hadde hatt i år.

Det begynte tungt - fra 1200 moh til 1400 moh i tau, med stegjern i gammel snø. Når vi nådde toppen og så fjorder og fjell var det fremdeles et godt stykke med transportetappe før vi fant blåisen. Snøen som dekker isen er ikke spennende å gå i, bortsett fra det at man plutselig kan falle ned i en sprekk da.... Etter en og en halv time kom vi til lunsjstedet, på toppen av Juklavassbretungen. Det er litt vanskeligere å fordele mat og drikke når alle sitter i tau - så maten ble stort sett slengt fra en til den neste - men mat fikk alle - og ungene fikk seg en velfortjent kakao

Etter lunsj begynte turen - det var kort ned til der hvor blåisen kom opp i dagen og vi fikk se de spektakulære isformasjonene. Vi gikk over sprekker, og ned i sprekker, til tider helt på "kanten" av breen. Juklavassbreen har et voldsomt heng , ca 100 meter høyt, like ved enden av breen - og det var her vi fikk klatre - kjempespennende for store og små, med fantastisk utsikt over fjorder og fjell og kalvingsområdet til breen. Ungene klatret med stegjern og øks, borret seg inn i isen og kom seg opp isveggene, og hektet seg forbi sikringspunktene. Papsen gikk bakerst og fikk lov å samle inn alle sikringene - om det var for han var så flink eller om han ikke var noe tap vites ikke.

Etter at vi forlot blåisen var det tid for ny transportetappe - men denne ble betydelig bedre. Vi startet med å klatre i fjellet - uten stegjern - og ferden ned siste 200 meterne gjennom Sommerskisenteret ble lekende lett - i allefall lekende. Vi skle og viklet oss inn i tauene så latteren trillet med oss nedover mot bilen. Det var en glad men sliten gjeng som hadde hurtig omskifting for å nå fergen tilbake. Med noen få minutters margin nådde vi heldigvis fergen - selv om både kuer og tyskere hindret oss på veien.

Etter 13 timer var vi hjemme igjen - litt solbrent, sliten og full av opplevelser! I går var det snorkling, kajakk og blåbærtur - i dag på blåisen - deilige sommerdager hjemme.
Bildeserie - Bretur

20120722 - Skogsøy

Fabelaktige Skogsøy

I skikkelig sommerstorm til Skogsøy. Nesten hele bursdagsbesøket fra i går, inklusiv Milo, festet sydvesten godt og la på tur fra broen over til Herdlevær til toppen på Skogsøy. Litt skog på vei ut - men det er ikke derfor man går her - så navnet er ikke så voldsomt beskrivende. Fantastiske fjell som stuper loddrett ned i havet - trolltrapper og huler. Store bølger fra åpent hav dundrer mot land mens vinden pisker oss ned fra toppen. Skogsøy er en opplevelse både når stormene rår, men også i helt stille. Men denne gangen var det vinden og regnet som regjerte. Mens noen måtte søke lunsjdekning tok papsen de andre med på en liten sightseeing til de mest spektakulære stedene - og Maja som kanskje ikke alltid er den tøffeste la seg på kanter av 20 meter juv og storkoste seg - litt for tøff syntes papsen. Her på Skogsøy hviler minnesmmerket over 3 studenter som ble tatt av en brottsjø på 90-tallet - så det gjelder å passe seg - og det gjorde vi. En blaut - men fasinerende dag. Ungene koste seg på turen og syntes det var stas å gå med Milo i bånd - mens Espen fikk den relativt lite attraktive jobben med å bære den svarte "godte"-posen.
Bildeserie - Skogsøy

20120721 - 10 år!

Hull i ørene

Godjenten er 10! Fornying stod i sentrum. Rommet ble nytt og jenten ble ny - ifølge henne selv. 10-årsdagen ble kronet med å få hull i ørene. Og selv med litt smerte var hun godt fornøyd med resultatet. Rommet gikk fra barne- til ungdomsrom. Og familien var invitert til vaffel- og kakemarathon. Og I stod for kinofremvisning og solgte billetter og snop til festdeltagerne. Arriettas hemmelige verden stod på kinoprogrammet.
Bildeserie - Rund dag

20120719 - Skjærgårdslek

Med armkraft til sjølek

Vel hjemme fortsatte ferien - og vi brukte rå kraft for å komme oss ut på holmene for en dag i skjærgården. Noen padlet og noen rodde. Vi boltret oss i og ved sjøen, vi rodde, padlet, badet og lekte. Man trenger ikke reise så langt når man har en fantastisk idyll noen padletak fra heimen. Og når bekledningen er riktig kan man holde på lenge. Den beste gården papsen vet om er skjærgården...
Bildeserie - Skjærgårdslek

20120716 - Dyreparken

Dyreparken

Vi hadde planlagt to fulle dager i Dyreparken, fra åpning til stenging - og slik ble det. Vi koste oss med dyr, røvere, Julius, kardemommetrikken, Nilen og alt det andre parken har å by på. Mange lukter, rare skapninger og mye folk. Med et kombipass var planen å stikke innom badelandet begge dagene for å avlaste bena - og det var en suksess. Murre ble en hit - og selv om den kjølige norske sommeren nesten tok kverken på oss holdt vi ut - og dette ble et høydepunkt i parken. Vi elsker vann!

Selv om tigre, orangutanger og surikatter er morsomme så var Kardemommeby et lite høydepunkt. Trikkefører Syversen var ekstra morsom da han løp gjennom gatene i Kardemommeby og ropte på teknisk assistanse, papegøyen fra Amerika knuste både ruter og trommehinner og showet i byparken var festlig.

Vi kostet også på oss en tur inn til Kristiansand for å se på papsen sitt gamle kvadraturhus som fortsatt lå der i sin lysegrønne drakt - et godt gjensyn.
Bildeserie - Dyreparken

20120712 - Campingliv

Campingliv

Hove og campingliv. Ferien forsatte på Sørlandet, litt mer stasjonær. Syklene var fremdeles transportmiddelet, men vi hadde planlagt dagsturer til og fra Hove.

Hyttene var av den primitive sorten så det var viktig med godt vær så innetiden ble minimal... Og tross dystre værmeldere ble det bra, selv om det ble litt kaldt. Det kalde været la ingen demper på sommerbekledningen til campingbarna. Her gikk de barbent og i sommerkjoler/shorts til langt på kveld, mens vi som ikke er helt inne i campinglivet dro på oss fleecen! Så også noen i boblejakke og lue mens disse campingbarna fremdeles løp rundt i tilnærmet Adams drakt. Men også campingforeldrene var av en annen sort enn oss, og vi skal la det bli med det...

Selv om vi måtte gå/sykle 200 m til dossen ble det en fin tid på Hove. Vi syklet til Arendal sentrum, til bortgjemte sørlandsperler ("lille Danmark" og Bjelland gård), på flotte sykkelveier som buktet seg gjennom skogen på Tromøya. Vi badet, bygget sandslott og havfruer, vi spilte boule og koste oss - og vi ble nesten som en hvilken som helst campinggjest - men bare nesten...Det var også veldig kjekt å treffe J med familien.

Men så var det slutt og vi satte kursen vestover mot lukten av jungel og røvere.
Bildeserie - Hove

20120708 - Tour de Valdres

Klar for sykkelferie

3-dagersritt i Valdresfjellene. Sommerferien, med papsen, startet på sykkelsete. Det var tid for Tour de Valdres. Fra Gomobu til Nøsen, videre til Syndin og tilbake til Gomobu. Stort sett flate fine etapper på gode grusveier - og ingen uhell. Flott start på ferien. Mens deler av Villhaugen kom fra ferie i øst kom noen fra jobb i vest - og vi møttes for felles ferie i lett regn midt mellom de to barndomshjemmene.

1. etappe startet vått - dusjehetter ble også benyttet for å holde vannet unna hjelm-sveisen til en av hjelperytterne våre. Men selv om grusveiene til tider ble gjørmeveier, som hjulene klistret seg til, gikk prologen veldig bra. Og når man kommer til frem til oppredde senger og middag, og med yatzy og kortstokk i sykkelvesken, da har vi det veldig bra. Før ankomst Nøsen fikk vi også vasket oss litt i ett nokså kaldt fjellvann.

Turen hadde blitt endret like før vi dro - Nøsen var fullbooket - og nå så vi hvorfor. Norges Harry Potter nerder hadde inntatt Nøsen (for anledningen Galtvort) og hadde en ukes levende rollespill her. Like greit å la syklene stå og bli kjørt tilbake til sengene på Gomobu.

2. etappe startet også med regn, men kun til frokost. Fra vi entret sykkelsetet til vi klatret i mål på Syndin var det knapt en dråpe. Turen gikk fra de store vidder til betydelig mer variert terreng. Etappen var nokså flat denne dagen også men buktet seg mellom fjellene som omkranset små setre og fjellstøler. Vi var litt spente på deler av denne etappen. Fremfor oss lå en kilometer med sti - og med tanke på årets sommer ville nok det være nokså bløtt i denne "stien". Fra grusvei og over på kjerrevei - ingen sak. Vi fosset frem - men så gikk kjerreveien over i sti og etter hvert myr. Papsen slet to sykler gjennom myren for det var ikke enkelt for minsten. En ting er å beherske den store sykkel fra setet, en annen ting å dytte den gjennom myren, det var ikke lett. Når vi endelig nådde ut på grusveien igjen trengte syklene en real spylings. Heldigvis fant vi en håndpumpe og en slangebit så vi fikk vekk den verste gjørmen slik at syklene igjen ble klar for mer sivilisert sykling. Resten av etappen skulle bli en lek og en fryd. Mot slutten fant vi en flott "strand" slik at tøffingene nok en gang fikk vasket seg i friskt fjellvann. Da gjenstod det kun en 4 kategori opp til Syndin.

Vel i mål ble det is - og den er fortjent. Jentene er kjempeflinke. 2.5 - 3 mil hver dag - og alltid en masse krefter når vi kommer i mål. På Syndin var det geiter og små hester som de fikk mate med vaffler, boller og andre ferskvarer som ikke var så ferske lenger.

3. etappe - Siste etappe fra Syndin til Vaset. Vi hadde vært så lure å kjørt bilene ned fra Gomobu til Vaset dagen i forveien slik at vi slapp de siste 2 kilometerne "rett opp" på slutten av etappen. For i dag skulle det bli en lang dag - først 25 km mil på sykkelsetet før 500 km i bilen til Arendal og Hove Camping. - Så det var bare å komme i gang etter frokost. Det var grått også i dag og regnjakkene fikk en del å gjøre.

Touren's raskeste dag. Vi syklet non-stop til Vaset, kun noen vann og karamellstopp. Det ble smørelunsj utenfor Joker-butikken på Vaset når hele bilen var ferdigpakket fra topp til tå - 4 sykler og full bil. Og etter lunsj ble det mange timer i bilen før vi fikk lukten av saltvann og Sørlandsidyll.

En flott start på ferien. Selv med et nokså dårlig vær var det en flott måte å feriere på og har fått papsen til å se på lengre etapper for neste år - i litt varmere strøk. Kanskje blir det Giro' eller ekte Tour neste år?
Bildeserie - Tour de Valdres

20120702 - Østlandsferie

Østlandsferie

Som en forsmak på ferien dro vi tre jentene til østlandet for å hilse på slekt og venner. Det var veldig koselig å treffe alle igjen.

Yatzy og kort-spill med oldeforeldre, og mormor og morfar, og onkler og tanter. Masse gøy lek med søskenbarna. I og H hadde kafe, vi spillte anti-over garasjetaket (og gjemsel når ballen forsvant på jordet), var på tur i skogen og bort til hestene, og testet H's nye sykkel. Til og med modellfly fikk vi prøve. En forhåndsfeiring av M's 10-årsdag ble det også, med kaker og gele til alle.

Hele gjengen dro også på Hunderfossen og hadde det gøy blant annet med rafting og teaterforestilling om Jike-Pej. Alle de tre minste kom hjem med førerkort - I fikk 3 stk, faktisk!
Som vanlig ville vi hilse på mamsens kusine og der ble det jammen "malekurs" for jentene.
Bildeserie - Østlandsferie

Arkiv

Eldre historier finnes i menyen til høyre under bildet av Villhaugen - scroll til toppen igjen eller trykk her Arkiv!